یزدفردا: معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان یزد ضمن بیان این که عمده خطرات کوهنوردی شامل سقوط، تغییر شرایط آب و هوایی، عدم آمادگی جسمانی و شرایط محیطی، بیماری‌های ارتفاع، ریزش سنگ و خستگی است، توصیه‌هایی ساده در رابطه با کوهنوردی ایمن ارائه کرد.

به گزارش یزدفردا: این روزها و شاید کمی دیرتر از سالهای گذشته به دنبال مساعد شدن هوا، بسیاری از مردم دل را به دامن طبیعت می‌زنند و به سراغ ورزش مفرح کوهنوردی می‌روند ولی متاسفانه به دلیل ناآگاهی و رعایت نشدن برخی اصول و موارد ایمنی، به ویژه در ایام تعطیل و روزهای پایانی هفته، گزارش‌های از بروز حوادث کوهستان به گوش می‌رسد؛ حوادثی که هر چه به سمت فصل تابستان و اوج سفرهای شهروندان به مناطق ییلاقی و کوهستانی نزدیکتر می‌شود، شاهد افزایش آنها خواهیم بود.

خوشبختانه بسیاری از این حوادث به موقع به دستگاههای امدادی و به ویژه از طریق سامانه تلفنی ۱۱۲ به جمعیت هلال احمر که حداقل در استان یزد از توان و ظرفیت خوبی در امدادرسانی در کوهستان برخوردار است، گزارش و نهایتاً ختم به خیر می‌شود ولی در برخی موارد نیز با وجود ساعت‌ها و بعضاً روزها تلاش و عملیات‌ امداد و نجات شاهد بروز خساراتی غیرقابل جبران برای افرادی هستیم که تنها بر حسب علاقه ولی بی‌توجه به اصول و لازمه‌های کوهنوردی به این ورزش روی می‌آورند.

«سید محمد دریایی» در همین رابطه و در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به این‌ که آمادگی جسمانی از مهم‌ترین لازمه‌های کوهنوردی است، اظهار کرد: تجهیزات و وسایل انفرادی و فنی نیز از ارکان تاثیرگذار یک کوهنوردی مطلوب است.

وی ضمن بیان این که عمده خطرات کوهنوردی شامل سقوط، تغییر شرایط آب و هوایی، عدم آمادگی جسمانی و شرایط محیطی، بیماری‌های ارتفاع، ریزش سنگ و خستگی است، گفت: افراد برای جلوگیری از آسیب‌ها و خطرات احتمالی کوهنوردی، تا حد امکان سعی کنند به تنهایی کوهنوردی نرفته و اگر هم رفتند، حتماً برنامه حرکتشان را به دیگران بدهند.

دریایی ضمن بیان این که لازم است افراد ارزیابی‌های واقعی از توانایی‌های خود داشته باشند، تاکید کرد: در صورت ارزیابی اشتباه یا غیر واقعی احتمال وقوع حوادث خطرناک بسیار زیاد است.

وی اظهار کرد: در کوهنوردی حتما لازم نیست که هدف صعود باشد اما در صورتی که افراد قصد صعود به ارتفاعات را دارند، حتما فرایند «هم‌هوایی» را انجام دهند.

معاون هلال احمر استان گفت: در صورتی که اتفاق ناگواری رخ داد، کوهنوردان باید خونسردی خود را حفظ کنند چرا که در غیر این صورت، یک اتفاق کوچک می‌تواند به یک حادثه بزرگ‌تر تبدیل شود.

وی در خصوص اقدامات صحیح در برابر مصدومیت، گفت: در صورت وقوع مصدومیت در حین کوهنوردی، دیگر کوهنوردان مصدوم را ارزیابی کرده و در صورت نیاز به کمک خارجی، با نیروهای مربوطه تماس گرفته تا تیم‌ها از طریق مکان‌یابی به موقعیت مکانی شما دسترسی پیدا کنند.

دریایی در پایان اظهار کرد: اگر تلفن همراه شما سیگنال نداشت، الزامی است که فردی برای دریافت کمک محل حادثه را ترک کند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا